Norský black metal a neoromantismus

Blackmetalová scéna devadesátých let je na přinejmenším poutavé příběhy za cover arty bohatá – muzikanti se nebáli použít třeba fotografii spoluhráče, který spáchal sebevraždu, my se nicméně budeme věnovat trochu umírněnějšímu způsobu zdobení hudebního nosiče.

Přebal desky Hvis lyset tar oss od Buzrum zdroj: wikipedia.com

Přebal desky Hvis lyset tar oss od Burzum zdroj: wikipedia.com

Konkrétně přebalu desky Hvis lyset tar ass (v překladu Až si nás vezme světlo) z roku 1994 od jednočlenného projektu Burzum, na kterém je použitý obraz Fattigmannen (Chudák) od norského malíře Theodora Kittelsena (1857-1914).

Za tímto projektem stojí kontroverzní hudebník Varg Vikernes, který je výraznou postavou black metalové scény v Norsku. Byl odsouzený za vypalování křesťanských kostelů a vraždu svého spoluhráče v kapele Mayhem, což už, jak lze z dalších informací o této scéně soudit, patřilo k jakési její estetice.

Obraz Chudák patří do série Svartedauen (Černá smrt), ve které malíř reflektoval morovou epidemii v Norsku.

Celý obraz Fattigmannen (Chudák) od Theodora Kittelsena zdroj: wikipedia.com

Celý obraz Fattigmannen (Chudák) od Theodora Kittelsena zdroj: wikipedia.com

Kittelsen byl oblíbencem black a death metalistů. Ti se otevřeně hlásili k nacionalismu a Kittelsen jako jeden z nejoblíbenějších norských malířů, znamý hlavně pro své zpracování postav a příběhů z národní mytologie, byl poměrně častou volbou při výběru cover artů.

Umírající horský troll od Theodora Kittelsena zdroj: farm8.staticflickr.com

Umírající horský troll od Theodora Kittelsena zdroj: farm8.staticflickr.com

Ryze ponurou a tragickou atmosférou se přitom vyznačuje hlavně série zobrazující morovou ránu, další díla lze považovat mnohdy dokonce za romantická.

Theodor Kittelson je v Norsku jedním z nejoblíbenějších umělců, sami Norové ovšem míní, že v zahraničí se o něm dostatečně neví.

Autoportrét Theodora Kittelsena zdroj: wikipedia.com

Autoportrét Theodora Kittelsena zdroj: wikipedia.com

 

Napsat komentář