Baletní „voyeur“ Edgar Degas

Dnes by oslavil své 182. narozeniny jeden ze stěžejních umělců francouzské moderny, Edgar Degas. Kulatiny to sice nejsou, ale jeho dílo a význam pro dějiny umění rozhodně stojí za připomenutí.

Edgar Degas: Skupina tanečnic, 1890. Zdroj: Wikipedia

Edgar Degas: Skupina tanečnic, 1890. Zdroj: Wikipedia

Když se řekne Edgar Degas, každý si hned vybaví prostředí baletních sálů a jejich zákulisí. Degasovým oblíbeným tématem byla totiž postava v pohybu, a pro to byly mladé tanečnice při zkouškách perfektním studijním materiálem. Balet sice přináší do jeho maleb specifický dekorativní nádech, jako takový ale stojí v jeho dílech spíše v pozadí. Ve skutečnosti Degase zajímaly spíš ty stránky tance, které divákům v sále zůstávají skryty – zkoušky, šatny, odpočinek tanečnic.

Edgar Degas: Baletní zkouška, 1871. Zdroj: Wikipedia

Edgar Degas: Baletní zkouška, 1871. Zdroj: Wikipedia

Degas je také známý svým specifickým vztahem k impresionistům. S jejich duchovním otcem, Édouardem Manetem, se prý poprvé setkal v roce 1862 v pařížském Louvru, kde se oba cvičili kopírováním slavného Velazquézova obrazu Infantka Margarita. Degas se od té doby s Manetem a později s impresionisty často scházel a byl jedním z hlavních iniciátorů jejich výstav. Přesto v jejich stylu nikdy netvořil, nepřijal jejich pojetí barvy ani práci se štětcem. Mluví se tak o něm jako o impresionistovi, který vlastně nikdy impresionistou nebyl.

V Čechách byla jeho díla poprvé představena v roce 1902, kdy Spolek výtvarných umělců Mánes uspořádal výstavu Moderní francouzské umění, která měla na českou uměleckou scénu zásadní vliv. Mezi vystavujícími byl tehdy i Degas.

Jeho dílo ale v Čechách tak trochu zůstalo. Ve sbírkách Národní galerie je jedna z jeho bronzových soch tanečnice, takzvaná Velká arabeska, a olejomalba s podobiznou Lorenza Paganse, neboli Muž s doutníkem.

 

Napsat komentář